Don Heeringa en de wedergeboorte van Trendway

Don Heeringa speelde een cruciale rol bij het transformeren van Trendway tot een bloeiend bedrijf in kantoormeubilair. Maar het was niet zijn idee om daar te gaan werken, noch was het zijn eigen start-up. De oorspronkelijke oprichter van Trendway was Justin “Jud” Busscher, een voormalige medewerker bij Chris-Craft, Holland Furniture, Modern Partitions en Uniline. Hij lanceerde Trendway in 1968, met zijn eerste kantoor in de achterkant van de Mode-ODay kledingwinkel aan 2 W. Eighth St. Later verplaatste hij zijn kantoor naar een huisaanhanger op Quincy Street.

Het eerste product van Trendway was de Trendwall, een verplaatsbare vloer-tot-plafond scheidingswand gemaakt van gipsplaat met verbeterde brand- en geluidsisolatie. De gemeenschap van Trendway groeide snel, aangezien de helft van de werknemers bij dezelfde kerk als Jud aangesloten waren.

Helaas kwam de groei tot stilstand na het overlijden van Jud. Maar gelukkig kocht George Heeringa, de vader van Don, het bedrijf. Ondanks dat George niets wist van kantoorafscheidingen, kende hij Gerrard (“Gerry”) Haworth van Hope Church. Gerry was op dat moment Modern Partitions aan het transformeren in Haworth.

Aan de andere kant wist Heeringa alles van verwarmingsroosters. Hij was president van Hart and Cooley, een bedrijf dat ooit de grootste klant was van de Holland Furnace Company. George Heeringa vroeg zijn zoon Don, die een bedrijfsdiploma had behaald aan de Arizona State University en in Arizona woonde en werkte, om terug te komen naar Holland om Trendway te onderzoeken.

Bij zijn aankomst ontdekte Don dat het bedrijf geen orders had en slechts twee dealers had. Hij concludeerde al snel dat Trendway “een puinhoop” was. Maar George was vastbesloten om het bedrijf te kopen voordat het failliet ging. In 1973 kocht George Trendway, waarbij hij zelfs zijn pensioenspaargeld als garantie voor de leningen van Trendway gebruikte.

Met Don aan het roer van de operaties en zijn broer Jim verantwoordelijk voor de verkoop, begonnen de zaken te bloeien voor Trendway. Binnen drie jaar maakte het bedrijf winst en in 1976 werd de vloer-tot-plafond paneelbusiness van Modern Partitions verkocht aan Trendway.

Hiermee had Trendway toegang tot nieuwe klanten en kon het een veelbelovende orderportefeuille opbouwen. In 1980 betrad Trendway ook de markt voor kantoormeubilair met nieuw ontworpen stoelen, tafels en cubicles. Het bedrijf groeide uit tot 200 werknemers en behaalde een omzet van 20 miljoen dollar.

Hoewel Trendway kleiner was dan lokale concurrenten zoals Haworth en Herman Miller, wist het bedrijf een unieke niche te vinden in de markt.

De doorzettingskracht van Don en zijn vader George, samen met een slimme bedrijfsstrategie, hebben Trendway in staat gesteld om een van de meest succesvolle bedrijven in de kantoormeubelindustrie te worden. Het verhaal van Trendway is een inspirerend voorbeeld van hoe intrapreneurschap en veerkracht kunnen leiden tot succes, zelfs in uitdagende omstandigheden.

Veelgestelde vragen (FAQ):

1. Wie was de oorspronkelijke oprichter van Trendway?
– Justin “Jud” Busscher was de oorspronkelijke oprichter van Trendway.

2. Waar bevond het eerste kantoor van Trendway zich?
– Het eerste kantoor van Trendway bevond zich aan 2 W. Eighth St. in de achterkant van de Mode-ODay kledingwinkel.

3. Wat was het eerste product van Trendway?
– Het eerste product van Trendway was de Trendwall, een verplaatsbare vloer-tot-plafond scheidingswand gemaakt van gipsplaat met verbeterde brand- en geluidsisolatie.

4. Wie kocht het bedrijf Trendway na het overlijden van Jud?
– George Heeringa, de vader van Don Heeringa, kocht het bedrijf Trendway.

5. Wat was de achtergrond van George Heeringa voor zijn betrokkenheid bij Trendway?
– George Heeringa was president van Hart and Cooley, een bedrijf dat verwarmingsroosters produceerde.

6. Wanneer begon Trendway winst te maken?
– Binnen drie jaar onder het leiderschap van Don Heeringa begon Trendway winst te maken.

7. Wanneer trad Trendway toe tot de markt voor kantoormeubilair?
– In 1980 betrad Trendway de markt voor kantoormeubilair met nieuw ontworpen stoelen, tafels en cubicles.

Belangrijke termen en jargon:

1. Kantoormeubilair – Meubels die worden gebruikt in een kantooromgeving, zoals bureaus, stoelen, tafels, enz.

2. Kubus – Een afzonderlijke werkruimte in een kantoor dat omringd is door panelen en privacy biedt aan werknemers.

3. Trendwall – Een verplaatsbare vloer-tot-plafond scheidingswand gemaakt van gipsplaat met verbeterde brand- en geluidsisolatie, het eerste product van Trendway.

Gerelateerde links:

Trendway
Haworth
Herman Miller